قالی بهشت را به داخل اتاق شما می آورد
گزارش از شهدخت رحیم پور
در این نشست دکتر هزاوه ای پیرامون اهمیت فرش و شناخت مبانی هنری در طراحی فرش ایران با دانشجویان فرش دانشگاه کاشان گفتگو داشتند. ایشان بر لزوم دقت و توجه به اهمیت این رشته و شناخت مبانی فرهنگی اصیل برای رسیدن به دیدگاه مناسب و شایسته برای طراحی فرش تاکید نمودند.
ایشان تاکید بر زبان تصویری قالی و کمرنگ شدن عناصر آن در فرش را ناشی از انتقال طرح های خاص هر منطقه به مناطق دیگر و از طرفی دقت ننمودن طراحان برای رسیدن به نگرش شایسته فرش دانستند و رسیدن به آگاهی برای زیبا آفریدن و توانایی آگاهی در آزادی انتخاب المان های فرش در ترکیبی مناسب را ضروری دانستند.دکتر هادی هزاوه ای در بیاناتشان ضمن اشاره به محدود بودن میدان دید انسان اظهار داشتند تمرکزی که در دیدن یک قالی وجود دارد تمرکز بر دیدن بهشی ست که وارد خانه شده و قاب این تصویر حاشیه آن است که پله پله ما را وارد معرکه ی حیات و زندگی فرش می کند.
حاشیه با یک خط در آغاز فرش بافته می شود و با عناصر ریتمیک که در حاشیه تکرار می شوند پیش در آمدی بر ورود به متن و زمینه قالی ست که اوج میدان خلاقیت و آفرینش بهشتی هنرمندانه است.
حضور حاشیه در فرش مصداق این شعراست که سرزده داخل مشو میکده حمام نیست.... عین این جریان در ماجرای قالی دیده می شود و آهسته بسته به نوع قالی مارا به متن می برد. هماهنگی میان حاشیه و متن و گیرودراهای بصری و ذهنی با فرم و رنگ در فرش مارا در لذت بصری یک فرش به مرکز آن که یک نقطه است می کشاند؛ که این نقطه شروع آفرینش است.
از نظر فلسفه و عرفان نقطه وجود خارجی ندارد و وقتی وجود می یابد که حرکت کند و خط ایجاد شود و با سطح و حجم تمام کاینات را آغاز می کند. نقطه مرکزی وجود خداوند است و تمام نگاه ها را در فرش به وسط منتهی می کند (توضیحات ایشان بر روی تصویری از فرش لچک ترنج بود) علیرغم این، خوبی فرش ایران آن است که تمرکز بر یک نقطه نیست و کل بیشتر از جزدیده می شود.
تاکید بر افرایش آگاهی برای طراحان فرش در طراحی نقوش، بکارگیری رنگ های مناسب در فرش و رسیدن به بعدی که جلوه های بصری فرش همچنان جذابیت ماندگار آن باشد ماحصل سخنان دکتر هزاوه ای در این نشست بود.
آغاز کلام ایشان در این نشست با این جمله زیبا بود" قالی بهشت را به داخل اتاق شما می آورد".
نظر شما :