فرش ایرانی، میهمان ۷۲ ملت

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۳:۴۴ کد : ۵۶۵۳
تعداد بازدید:۴۲۹
بیش از ۷۰ کشور جهان، هدف صادرات فرش ایرانی هستند که ۴۵ درصد آنها در آسیا، ۴۳ درصد در اروپا و سه درصد متفرقه است؛ صادرات فرش در ۱۰ ماهه امسال، ۴۰۰ میلیون دلار بود. صادرات فرش برای پشت سرگذاشتن رقم صادرات پارسال می بایست از مرز ۵۶۰ میلیون دلار بگذرد.
فرش ایرانی، میهمان ۷۲ ملت

تولید فرش در کنار محصولات جانبی، در حوزه صادرات بسیار سودمند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، صادرات فرش در 10 ماهه امسال 400 میلیون دلار بوده و نسبت به سال گذشته که 560 میلیون دلار صادرات داشته ایم، باید در دو ماه پایانی به این رقم برسیم.

فرش ایرانی، میهمان 72 ملت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فرش محصولی است که بخشی از کار تزئین و دکور ساختمان را صورت می‌دهد و باید در فضایی قرار گیرد که بتواند وضع ایده آل را ایجاد کند، چرا که فرش در طراحی دکور ساختمان در جهان در نظر گرفته می‌شود.

علیخانی افزود: اگر بخواهیم تنها یک محصول را تولید و وارد بازار کنیم کار سختی است، بنابراین پیگیر آن هستیم که تولید فرش در کنار محصولات جانبی باشد و این در حوزه صادرات بسیار کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فرش محوریت بازار جهان را دارد، گفت: از این رو فرش می تواند محصولات جانبی از جمله مبل، پرده و ... را همراه خود ببرد و این محصولات می‌توانند به عنوان سِت محصولات فرش قرار بگیرند.

وی بیان کرد: با این هدف، زمینه تبلیغاتی خوبی فراهم شده و با هم‌افزایی که ایجاد شده حوزه‌های دیگر می‌توانند در بازار جهانی از فرش ما استفاده کنند.

وی گفت: حدود 70 کشور جهان اهداف صادرات فرش ما هستند که 45 درصد از محصول در آسیا و 43 درصد به اروپا و سه درصد متفرقه صادر می‌شود.

علیخانی اظهار کرد: در سال جاری حجم صادرات به چین را به عنوان بازار جدید افزایش دادیم، همچنین صادرات به برزیل و افریقای جنوبی داشتیم و با توجه به اینکه دنیا از فرش ما به عنوان کالای هنری قوی شناخت دارد، اثر تحریم‌ها در این حوزه ضعیف بوده و ما نیز به دنبال بازارهای جدید هستیم.

وی تصریح کرد: صادرات فرش در 10 ماه گذشته 400 میلیون دلار بوده و نسبت به سال گذشته که 560 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، باید در دو ماه پایانی به این عدد برسیم و البته نسبت به سال قبل عقب نیستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: تلاش ها برای ثبت مالکیت معنوی فرش ایران نیز آغاز شده و تاکنون شش برند فرش ایران در مرکز مالکیت معنوی دنیا به ثبت رسیده است.

علیخانی با تاکید بر اینکه با ثبت برند فرش ایران پیگیر محدود کردن رقیبان خود هستیم، گفت: بیشتر نقش هایی که در بافت فرش دیگر کشورها به کار می رود، به طرح های هنرمندان ایرانی بستگی دارد.


وی به علل خروج بافنده های فرش از این صنعت و هنر اشاره کرد و گفت: درآمد پائین، یکی از این علل است و معتقدیم 50 درصد درآمد حاصل از فرش باید به بافنده ها اختصاص یابد.

نظر شما :