صادرات 400 میلیون دلاری فرش در 10 ماه امسال

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۵۶۵۹
تعداد بازدید:۴۵۹
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش در 10 ماهه امسال 400 میلیون دلار بوده و نسبت به سال گذشته که 560 میلیون دلار صادرات داشته ایم، باید در دو ماه پایانی به این عدد برسیم.
صادرات 400 میلیون دلاری فرش در 10 ماه امسال
محمدباقر علیخانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دائمی گنجینه هنرمندان قالی خوبان در کرمان اظهار کرد: فرش محصولی است که بخشی از کار تزئین و دکور ساختمان را انجام می‌دهد و باید در فضایی قرار بگیرد که بتواند شرایط ایده آل را ایجاد کند و فرش در طراحی دکور ساختمان در دنیا در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم تنها یک محصول را تولید و وارد بازار کنیم کار سختی است، لذا به دنبال این هستیم که تولید فرش در کنار محصولات جانبی باشد و این در حوزه صادرات بسیار کمک می‌کند.

علیخانی با اشاره به اینکه فرش محوریت بازار دنیا را دارد، تصریح کرد: از این رو فرش می تواند محصولات جانبی از جمله مبل، پرده و ... را همراه خود ببرد و این محصولات می‌توانند به عنوان سِت محصولات فرش قرار بگیرند.

وی بیان کرد: در این راستا زمینه تبلیغاتی خوبی فراهم شده و با هم‌افزایی که ایجاد شده حوزه‌های دیگر می‌توانند در بازار جهانی از فرش ما استفاده کنند.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: فرش ایران در دنیا مطرح است، در راستای توسعه محصولات جانبی فرش، اولین نمایشگاه تلفیق مبل و فرش را در ماه گذشته در تبریز افتتاح کرده‌ایم.

وی گفت: حدود 70 کشور دنیا اهداف صادرات فرش ما هستند که 45 درصد از محصول در آسیا و 43 درصد به اروپا و سه درصد متفرقه صادر می‌شود.

علیخانی اظهار کرد: در سال جاری حجم صادرات به چین را به عنوان بازار جدید افزایش دادیم، همچنین صادرات به برزیل و افریقای جنوبی داشتیم و با توجه به اینکه دنیا از فرش ما به عنوان کالای هنری قوی شناخت دارد، اثر تحریم‌ها در این حوزه ضعیف بوده و ما نیز به دنبال بازارهای جدید هستیم.

وی تصریح کرد: صادرات فرش در 10 ماه گذشته 400 میلیون دلار بوده و نسبت به سال گذشته که 560 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، باید در دو ماه پایانی به این عدد برسیم و البته نسبت به سال قبل عقب نیستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: تلاش ها برای ثبت مالکیت معنوی فرش ایران نیز آغاز شده و تاکنون شش برند فرش ایران در مرکز مالکیت معنوی دنیا به ثبت رسیده است.

علیخانی با تاکید بر این که با ثبت برند فرش ایران به دنبال محدود کردن رقبای خود هستیم، گفت: اکثر نقش های مورد استفاده در بافت فرش سایر کشورها به طرح های کشور ما بستگی دارد.

وی به دلایل خروج بافنده های فرش از این صنعت و هنر اشاره کرد و گفت: درآمد پایین یکی از این دلایل است و معتقدیم 50 درصد درآمد حاصل از فرش باید به بافنده ها اختصاص یابد.

علیخانی تاکید کرد: نگاه به هنر فرش بافی باید در جامعه تغییر کند و جامعه مطبوعاتی و صدا و سیما در این زمینه نقش مهمی به عهده دارند.

نمایشگاه دائمی گنجینه هنرمندان قالی خوبان با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در مجتمع تجاری نیایش در خیابان شهید چمران کرمان افتتاح شد.

منبع:خبرگزاری ایسنا

نظر شما :