راه‌اندازی بورس ‌فرش گامی جهانی در این عرصه است

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۸ کد : ۵۶۶۴
تعداد بازدید:۵۳۵
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: راه‌اندازی بورس فرش با مرکزیت جمهوری اسلامی گامی جهانی در این عرصه به شمار می‌رود.
راه‌اندازی بورس ‌فرش گامی جهانی در این عرصه است
به گزارش خبرگزاری مهر،  محمد عابدی‌نژاد  در خصوص فرش دستباف کرمان اظهار داشت: برای فرش باید جهانی فکر کرد و در این راستا با راه‌اندازی بورس فرش به منظور تعیین قیمت و کیفیت‌، نقش اصلی را ایفا کنیم.

وی افزود: شکل‌دهی بورس فرش کار بزرگی است و حق بحث فرش را در کشورمان استیفا کرده‌ایم و باید در این زمینه تغییر استراتژی‌ و سیاست‌گذاری‌ها را ارتقا دهیم.

عابدی‌نژاد ابراز داشت: باید در حوزه سیاست‌گذاری کلان با روش‌های پیشنهادی جایگا‌ه خود را ارتقا دهیم‌ و یکی از جایگاه‌های اساسی بحث بافنده است، بافنده ما از نرخ ملی و بین‌المللی قالی تولیدی خود خبر ندارد و این نقطه آغاز انحرافی است که ظلم ناخواسته‌ای به بافنده انجام می‌شود.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان داشت: اگر مرکز بورس فرش را شکل دهیم، شکلی از ارتباط دو طرفه‌ بافنده و فروشنده را ایجاد کرده‌ایم.

عابدی‌نژاد با اشاره به اینکه زمانی اسم بافنده به میان آورده می‌شود، تصور غلطی از آن صورت می‌گیرد، گفت: همه فکر می‌کنند بافنده فرش زندگی بخور و نمیری دارد و در فقر به سر می‌برد به نظر من این نوع تحقیر فرهنگی است و نیاز به ارتقای فرهنگی در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: تجار فرش در ارتقای سطح زندگی بافندگان فرش مدیون و مسئول هستند، در دنیای امروز سیاست‌های تجاری برد برد است، زمانی که حلقه تاجر و بافنده‌ آن برد برد باشد، این محصول ماندنی است و باید به حلقه‌ها به طور یکسان رسیدگی کرد.

عابدی‌نژاد با اشاره به اینکه توسعه و پیشرفت در اقتصاد مشروط به متوازن بودن است، گفت:‌کسی نمی‌تواند در تجارت فرش موفق باشد و به بافندگی توجه نکند.

وی بیان داشت: پیشنهاد داریم بافندگان فرش کد ملی خود را در انتهای بافت ببافند و سازمان ملی فرش ‌به صورت طرح و یا لایحه آن را مطرح کند و به صورت قانون در‌آورد و مصرف کننده نهایی مکلف باشد مانند دیگر کالا ارزش افزوده آن ر‌ا به حساب بافنده واریز کند.

عابدی‌نژاد عنوان کرد: ما به لحاظ فرهنگی و ظرفیت‌ نیروی انسان دارای‌ جایگاه بالای در ‌فرش هستیم و کشورهای توسعه یافته و غربی و اروپایی به آسانی نمی‌توانند با ما به رقابت بپردازند، باید از این جایگاه صیانت کنیم.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: محصول قالی برخاسته از ظرفیت انسانی یک ملت است و با تکنولوژی نمی‌توان جای آن را گرفت.

وی گفت: یکی از پیشنهادات من این است که برای اینکه جایگاه قالی را ارتقا داده و آن را فراگیر کنیم در قالب تفاهمنامه ملی این دو ساختار برای اوقات فراغت دانش‌آموزان به صورت عمومی بسط و گسترش دهیم که پایه و اساس این محصول عمیق‌تر شکل ‌گیرد.

‌عابدی‌نژاد ابراز داشت: محصولی که به فرهنگ ما وابسته ‌است و نشان تجاری آن را کسی نمی‌تواند به راحتی حک کند، باید راهکارهای ارتقای آن را ایجاد کنیم.

نظر شما :