800 هزار دلار فرش دستباف در 10 ماه نخست امسال از گلستان صادر شد

۲۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۲ کد : ۵۶۷۶
تعداد بازدید:۵۴۹
گرگان - رییس اتحادیه فرش دستباف گلستان اعلام کرد: در 10 ماه نخست سال جاری، حدود 800 هزار دلار فرش دستباف از استان به خارج کشور صادر شده است.
800 هزار دلار فرش دستباف در 10 ماه نخست امسال از گلستان صادر شد
ˈابوالفضل ابطحیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، وزن فرش های صادراتی امسال استان را 27 تن ذکر کرد.

وی یادآور شد: ارزش صادرات فرش استان در سال 90، یک میلیون و 220 هزار دلار و وزن آن 36 تن بوده است.

ابطحی، عمده کشورهای هدف صادرات فرش استان گلستان را، لبنان، ایتالیا، فرانسه، مکزیک و آلمان ذکر کرد.

وی گفت: 70 هزار بافنده در استان فعالیت دارند که این بافندگان بیش تر در شهرستان های گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، مینودشت، علی آبادکتول، آق قلا، بندرترکمن و آزادشهر مستقر هستند.

ابطحی افزود: بافندگان مناطق شرقی استان سالانه 14 هزار مترمربع فرش از نوع ریز بافت 40 تا 45 رج تولید می کنند.

وی هم چنین اضافه کرد: سالانه حدود 600 مترمربع تابلو فرش، 500 مترمربع فرش نایین و 17 هزار مترمربع گبه نیز در این مناطق تولید می شود.

وی ادامه داد: فرش های با رج پایین نیز در شهرستان های علی آبادکتول، آق قلا و بندرترکمن به میزان 9 هزار مترمربع در سال برای مصارف داخلی نظیر پادری، سجاده و جهیزیه عروس تولید می شود.

رییس اتحادیه فرش دستباف استان گلستان، تحصیلات و آموزش دوره های تخصصی را، دو عامل اصلی و موثر در موفقیت صادرات فرش عنوان کرد و گفت: صادرات فرش اقدامی تخصصی است که صادرکننده نیاز به فراگیری دوره های آموزشی تخصصی و آشنایی با تجارت بین الملل دارد.

به گفته ابطحی، داشتن پایگاهی برای فروش فرش در کشورهای هدف صادرات نیز یکی دیگر از عوامل موفقیت صادرات است، زیرا فعالیت های تجاری کشورهای هدف، سیستماتیک و الکترونیکی است.

این مقام مسوول در گلستان ادامه داد: در شرایط حاضر به دلیل پایین بودن سطح سواد و تخصص تولیدکنندگان فرش دستباف در استان، صادرکننده یا تاجری وجود ندارد و صادرات استان نیز از طریق اتحادیه صورت می گیرد.

ابطحی ادامه داد: خریدار فرش های استان گلستان در دنیا زیاد است و اما بافندگان لازم است متناسب با نیاز بازارهای هدف اقدام به تولید فرش کنند.

وی با بیان این که با تجارت دنیا فاصله بسیاری داریم، گفت: در سال اول تاسیس اتحادیه در سال 76 این مسئله لمس شد که از مواد شیمیایی و دباغی شده برای تولید فرش در استان استفاده می شود.

ابطحی اضافه کرد: به همین دلیل، نمایشگاه احیای نقوش با اصالت فرش ترکمن، سمینار فرش ترکمن و دعوت از تجار داخلی و خارجی، آموزش نقشه خوانی و برنامه های مختلف دیگر برای ارتقای سطح بافت فرش استان برگزار شد و اندازه های فرش نیز تغییر یافت.

وی افزود: بزرگ ترین تشکل فرش در کشور، اتحادیه فرش های روستایی است که در صورتی که اگر تولیدکنندگان با اتحادیه قرارداد کاری منعقد کنند، اتحادیه، مواد اولیه مرغوب را برای آن ها تهیه می کند و در پایان کار، فرش را به صورت نقدی از بافنده می خرد.

ابطحی اضافه کرد: هم اینک 31 اتحادیه فرش دستباف به مرکزیت اتحادیه مرکزی فرش روستایی ایران در کشور فعال است و دارای سه شعبه خارجی در کشورهای آلمان، یونان و ایتالیا نیز هست.

به گفته وی، هم چنین تنها متولی فرش دستباف، وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز ملی فرش ایران است.

نظر شما :