نامهربانی با فرش مهربان!

۲۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۶ کد : ۵۶۷۸
تعداد بازدید:۵۵۸
فرش مهربان کبودراهنگ که زمانی از مهم‌ترین فرش‌های مورد پسند در کشورهای آمریکا و آلمان بود، امروز با نوعی بی‌مهری جایگاه خاص خود را از دست داده است.

فرش مهربان کبودراهنگ که زمانی از مهم‌ترین فرش‌های مورد پسند در کشورهای آمریکا و آلمان بود، امروز با نوعی بی‌مهری جایگاه خاص خود را از دست داده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، شهرستان کبودراهنگ از قدیم‌الایام در بافت فرش خصوصا فرش مهربان زبانزد خاص و عام بوده است؛ هر چند تاریخچه بافت فرش در این شهرستان مشخص نیست، اما فرش مهربان یکی از فرش‌هایی است که در این منطقه بیشتر بافته می‌شود و تاکنون نیز پس از گذشت سال‌ها از قدمت این هنر گران‌مایه، بافت این فرش در شهرستان کبودراهنگ ادامه دارد.

 

منطقه مهربان کبودراهنگ از جمله مراکز مهم تولید فرشهای مرغوب شهرستان است. لیکن روستاهای شمال آن مانند قوشجه، سرخاب، کهنه حصار، دالی چو، سرایجوق و چند ده مجاور تحت تأثیر ویژگی‌های خاص بافندگی بیجار قرار گرفته است.

 

به گزارش ایسنا؛ چهارسوق و اوزون دره از جمله مشهورترین روستاهای حوزه مهربانند که اولی قالیچه‌های ذرع و نیم را با استفاده از نقشه‌های لچک، ترنج و ماهی درهم و دومی قطعه‌های کوچک خرک و کناره را با استفاده از نقشه‌های افشان، لچک و ترنج و دیگر نقشه‌های متداول در حوزه مهربان نظیر ماهی، نقشه خمسه، دسته گلی و دستگاهی را به بازار عرضه می‌کنند.

 

فرش منطقه‌ای مهربان متأثر از حضور دو گروه کردنشین و ترک نشین است. فرش مناطق کردنشین از قالیبافی پیشرفته منطقه بیجار با بافت محکم و ظریف و دو پود تأثیر گرفته است، در حالی که فرش مناطق ترک نشین کیفیت عمومی فرش‌های روستایی همدان را داشته و غالباً درشت باف و تک پود است.

 

فرماندار کبودراهنگ در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مهمترین مشکل در زمینه فرش "مهربان" بحث فروش آن است که تجار باید در این زمینه وارد شوند.

 

"مسلم غلامی"، ادامه داد: فرش منطقه مهربان با وجود مشکلات بسیار هنوز هم در بازارهای جهانی و داخلی مورد پسند بوده و جایگاه خود را حفظ کرده است، ولی تعداد بافندگان آن روندی نزولی داشته است.

 

وی اضافه کرد: فرش مهربان در بازارهای داخلی و خارجی بخصوص در آلمان و آمریکا برای خود جای پایی داشته که متاسفانه در سال‌های گذشته صنعت فرش دستبافت با مشکلاتی روبرو شد.

 

فرماندار کبودراهنگ عدم حمایت تجار، به روز نشدن نقشه‌ها و کمبود در مواد اولیه در برهه‌ای از زمان را از جمله مشکلات برشمرد.

 

وی با بیان اینکه دنبال این هستیم تا ضمن حفظ ایجاد اشتغال بحث احیاء فرش منطقه مهربان را در دستور کار داریم، اعلام کرد: طرح‌های فرش مهربان در کشورهای اروپایی شبیه سازی شد، از این رو تولیدکنندگان به ناچار به دستمزدی و سفارشی بافی روی آوردند که بیشترین کسانی که از این موضوع استفاده کردند، تجار قم و تبریز بودند.

 

غلامی افزود: ما مخالف اینها نیستیم، چراکه وجود همین تجار باعث شده بافندگان ما در عرصه تولید فرش باقی بمانند هر چند نتوانسته‌اند فرش منطقه را توسعه دهند.

 

وی تصریح کرد: از سال گذشته آموزش، به‌بافی و تغییر و به روز کردن نقشه‌های فرش "مهربان" را در دست داریم و امیدواریم تجار نیز با ورود به این عرصه از بافندگان و تولیدکنندگان این فرش حمایت کنند.

 

غلامی بیان کرد: فرش در کبودراهنگ سابقه دیرینه دارد و یکی از مهدهای تولید فرش در کشور با برندهای بسیار مهم از جمله فرش مهربان، فرش بیجار و رامیشان منطقه کبودراهنگ بوده است.

 

وی عنوان کرد: در صورت حل مسائل اعتباری دنبال این هستیم تا همایشی در رابطه با فرش استان در کبودراهنگ برگزار کنیم.

 

وی درباره افزایش قیمت مواد اولیه نیز گفت: تغییر قیمت مواد اولیه در زمینه فرش موجب بهبود بازار فرش استان شده است. اخیرا عده‌ای از تجار خارج استان فرش منطقه مهربان را سفارش داده‌اند.

 

غلامی ابراز امیدواری کرد با کارهایی که در حال انجام است فرش مهربان در آینده نزدیک رونق بیشتری داشته باشد

 

فرماندار یادآور شد: در سطح شهرستان 15 هزار نفر توان فرش بافی دارند که این تعداد6 هزار نفر فعال هستند.

 

وی تولید فرش در سالجاری در شهرستان کبودراهنگ را پنج هزار و 700 مترمربع فرش اعلام کرد.


نظر شما :